Descobrint un ídol

Per A o per B, Frida Kahlo mai m’havia cridat l’atenció. Si bé és cert que era de les poques dones -quan no l’única-, que ensenyen a l’institut quan es parla d’història de l’art, em semblava una figura llunyana i mai em va despertar prou interès com per a voler-ne saber més. Confesso que potser em semblava un ídol mainstream, i per això em tirava una mica enrere.

frida.jpg

Però per destí o per casualitat, el cap de setmana passat em trobava a casa avorrida, i amb la intenció de veure a Netflix una pel·lícula que em fes passar el vespre més de pressa, vaig topar-me amb Frida, una pel·lícula del 2002 sobre la vida de l’artista, dirigida per Julie Taymor, una directora que no coneixia però de qui ja tinc pendents un parell de pel·lícules més, i en què Salma Hayek fa el paper de la pintora mexicana.

El film em va semblar tan genuí, tan ben fet i tan alternatiu alhora que proper i poc presumptuós, que al cap de cinc minuts ja estava enamorada de la pintora. Encara no m’ha donat temps a llegir sobre Frida, ni a veure gaires documentals, però espero que el caràcter que mostren a la pel·lícula sigui el que mostrava a la vida real, perquè si no em sentiria molt decebuda.

En aquesta entrada, doncs, no em proposo recomanar els millors llibres o les millors pel·lícules sobre l’artista perquè, com ja us he confessat, en sé poc o res, però sí que vull compartir els documents que he trobat perquè sempre podeu trobar alguna cosa nova, i també perquè m’encantaria que algú amb molt més coneixement de causa m’ajudés i em recomanés (o em “des-recomanés”) fonts d’informació.

Un Documental

Un Llibre

frida book.jpg

Una Biografia express

Una obra
frida painting.jpeg

Una vegada Kahlo va dir: “Yo sufrí dos accidentes graves en mi vida, uno en el que un autobús me tumbó al suelo… el otro es Diego”.
Quan era jove, Frida va patir un accident quan l’autobús en què ella viatjava va xocar contra un tramvia.
Se li va fracturar la columna vertebral, es va fracturar costelles, la clavícula, una cama, una barra de ferro li va travessar la cadera i li va sortir per la vagina (de fet, ella deia que era així com havia perdut la virginitat, només amb aquest comentari que demostra la seva capacitat de superació i de riure’s d’un mateix ja tenim per admirar-la tota la vida)… en resum, va ser un accident gros i que la va marcar de per vida. La van operar, com a mínim, 32 vegades durant la seva vida, va dur cotilles de guix i va experimentar amb diversos mecanismes d’estiraments.
Coneixent una mica el context i veient aquesta obra, no cal afegir gaire més.

-Wild

Responder

